Het nieuwe basketbalseizoen is gestart. Een start van een seizoen waarin we te maken hebben met specifieke omstandigheden als gevolg van het coronavirus en de maatregelen die van toepassing zijn.
Om duidelijkheid te verschaffen over de impact die dit heeft voor onze trainingen en wedstrijden is een protocol opgesteld voor de spelers, ouders en trainers/coaches. Het bestuur gaat ervanuit dat iedereen zich aan deze regels houdt.
Het protocol vind je hieronder en hier in PDF. De regels zijn in lijn met de meest recente adviezen van NOC*NSF en de Nederlandse Basketball Bond. Ze zijn zoveel mogelijk aangepast op onze vereniging en de omstandigheden in Bulwijk. De gemeente heeft laten weten dat de ventilatie in Bulwijk in orde is.
Mocht blijken dat regels veranderen, dan laten we dit zo snel mogelijk weten en wordt dit protocol geactualiseerd. Kijk dus altijd naar de laatste update.

Voor iedereen:

  • Hou je aan de algemene geldende regels van de overheid en het RIVM.
  • Neem kennis van het protocol basketbalcompetities van de Nederlandse Basketball Bond: Protocol basketbalcompetities.
  • Realiseer je dat Bulwijk een kleine sporthal is en dat het naleven van de regels daarom extra belangrijk is.
  • Bij binnenkomst en bij vertrek van de sporthal je handen desinfecteren.
  • Kom niet eerder dan 10 minuten voor de training en 15 minuten voor de thuiswedstrijd.
  • Na afloop vertrek je zo snel mogelijk, blijf niet hangen. Je kunt ook buiten de hal nog contact met elkaar hebben.
  • Kom in sportkleding naar de sporthal.
  • Douchen is niet mogelijk.
  • Neem je eigen bidon met drinken mee. Er worden geen consumpties/versnaperingen verkocht.
  • Bij vragen of aanvullingen geef dit door aan het bestuur (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.) of aan de corona-zaalwacht.

    Voor trainer/coaches:
  • Als trainer/coach ben je verantwoordelijk voor het toezicht op en de naleving van dit protocol.
  • Hou een registratie bij van de aanwezige spelers, zowel op de training als bij de wedstrijden. Registratieformulieren liggen in de ballenkasten van Blue Drakes. Bij uitwedstrijden, registreer welke ouders er gereden hebben.
  • Voor aanvang van training of wedstrijd, hou een gezondheids-check bij je spelers.
  • Bij de trainingen, laat de spelers de kleedkamer gebruiken, die aan de kant zit waar je training geeft.
  • Bij thuiswedstrijden, gebruik één van de twee rechterkleedkamers, gezien vanaf de ingang. De twee linkerkleedkamers zijn voor onze gasten.


    Voor spelers:
  • Desinfecteer je, kom in sportkleding en volg de aanwijzingen van je trainer/coach.
  • Bij de trainingen gebruik je de kleedkamer die aan de kant zit waar je training krijgt.
  • Bij thuiswedstrijden gebruik je één van de twee rechterkleedkamers, gezien vanaf de ingang. De twee linkerkleedkamers zijn voor onze gasten.
  • Informeer je ouders over dit protocol.

    Voor toeschouwers (zowel van Blue Drakes als van de gasten):
  • Bij binnenkomst en bij vertrek desinfecteer je handen.
  • Voor de toeschouwers van Blue Drakes geldt dat er maximaal 9 personen zijn toegestaan. Hiervoor zijn 3 zitbanken beschikbaar met elk 3 zitplaatsen aan de rechterkant, gezien vanaf de ingang.
  • Hetzelfde geldt voor de toeschouwers van de gasten. Voor hen zijn 3 zitbanken met elk 3 zitplaatsen aan de linkerkant, gezien vanaf de ingang.
  • Van elke toeschouwer wordt een eenvoudige registratie gemaakt door het noteren van de naam en de relatie met de speler waar je naar komt kijken (dus geen volledige naw-gegevens).
  • Toeschouwers mogen niet langs de kant staan, dus alleen zitten op de aangewezen zitplaatsen bij wedstrijden. Bij trainingen zijn er geen mogelijkheden om de training bij te wonen.
          
    Corona-zaalwacht:
  • De zaalwacht is aanwezig bij wedstrijden en is te herkennen aan het gele hesje.
  • De zaalwacht helpt bij het inrichten van de zaal en het aanbrengen van de aanwijzingen, zoals zitplaatsen en looprichtingen.
  • 3 zitbanken met onderlinge tussenruimte. Per bank 3 zitplaatsen aangegeven met een zitplaatskaart. Dit zowel links als rechts in de zaal.
  • 2 spelersbanken zowel links als rechts met voldoende tussenruimte voor de spelers.
  • 2 jurytafels met voldoende tussenruimte voor de juryleden.
  • De zaalwacht ziet erop toe dat de regels nageleefd worden en geeft aanwijzingen over het desinfecteren van de handen en over de beschikbare zitplaatsen.
  • De zaalwacht noteert op het registratieformulier de namen van de toeschouwers (plus de relatie met de speler, waar men naar komt kijken).

    Bij uitwedstrijden:
  • Maak vooraf goede afspraken over wie er met de auto rijden.
  • Carpoolen is toegestaan. Advies is wel om een mondkapje te dragen als mensen uit een ander huishouden in de auto meerijden. Dit advies van het RIVM is voor spelers vanaf 12 jaar en ouder.
  • Zorg voor voldoende auto’s met voldoende zitruimte.
  • Laat spelers een gevulde bidon meenemen.
  • Hou je op locatie aan de daar geldende protocollen en regels.

    Vragen:
    We begrijpen dat deze situatie voor iedereen ongewoon is. Mochten er vragen of opmerkingen zijn, neem dan contact op met het bestuur (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.).